Mereka kuat

Selesai sudah sesi menyiapkan resume. Memang memenatkan. Harapnya kepenatan itu akan dibalas dengan hasil yang berbaloi. Insyaallah.

Resume itu mempromosi diri. Saya lah hebat. Saya lah layak dipilih. Saya mampu melakukan segala kemahiran yang diperlukan oleh pihak yang mengambil saya bekerja. Pendek kata saya ini orang serba boleh.

Heh. Itu lah dunia. Dunia hari nih perlukan orang yang mampu menyanigi orang lain. Siapa yang mampu tunujuk dirinya pria terhebat, dia akan menang. Yang tak mampu hanya mampu gigit jari. Itu pandangan orang kebanyakan.

Ramai yang x sedar kita menyiapkan resume kerana mengejar bahagian terkecil rezeki yang Allah kurniakan. Hanya 1 per 10. Kerja makan gaji.

Orang kata kerja lah makan gaji dulu, barulah lepas nih kita niaga. Niaga nih Rasul kata 9 per 10 rezeki. Banyak tuh. Tapi ramai yang tidak minat untuk terus menjuruskan diri dalam dunia niaga. Ada yang berminat tapi x bersungguh-sungguh. Semangat sebulan dua ja. Lepas tuh lingkup, malas, x larat dsb. Pendek kata tak mahu niaga.

Niaga nih memang penat. Penat bukan sehari dua, bukan seminggu dua, bukan sebulan dua tapi boleh jadi setahun dua, 10 tahun pun boleh jadi. Penat. Penat. Penat. Sebab tuh orang Melayu cepat lingkup. Mereka nih cepat penat. Bukan semua. Tapi sebahagian besar. Maaf kalau salah.

Hari nih nak cari kerja memang susah. Mungkin itu hikmah. Allah nak kita jangan just mengharap rezeki daripada orang lain. Mungkin juga Dia mahu kita buka sikit minda untuk niaga.

Rakan-rakan, dunia perniagaan sekarang dikuasai oleh orang Cina yang majoritinya non muslim. Cuba jalan2 gi bandar then kira kedai Cina dan Melayu. Bilangan mesti jauh berbeza.

Non muslim sangat gigih kejar 9 per 10 rezeki. Muslim yang mengaku mengikut sunnah pula terkejar-kejar rezeki 1 per 10.

Sedar atau tidak kitalah (baca: muslim) adalah consumer dan pelangan terbesar mereka. Mereka "bergantung" rezeki daripada kita. Mereka kuat kerana kita "membantu".

Saya bukan racist. Saya nak kita renung. Non muslim kini sangat bijak dan hebat. Saya jujur dalam hal ni. Mereka sudah kuasai ekonomi. Kini mereka kuasai politik. Dalam politik mereka juga bergaduh seperti Muslim tetapi dalam isu melibatkan kepentingan bangsa, mereka sanggup duk semeja mencapi satu keputusan yang memberi keuntungan bersama. Isu Sekolah Cina dulu menjadi bukti. Dua parti besar yang dikuasai Non Muslim seia menyatakan pandangan mereka.

Kita pun kena kuat seperti mereka. Bukan kuat untuk bergaduh. Kuat supaya semua seimbang. Kuat supaya muslim dan non muslim boleh jaga kepentingan masing-masing dengan baik. Bagi saya, kuasa politik yang masih kita kuasai menjadi "benteng terakhir" untuk kita jaga kepentingan kita.

Kalau "benteng terakhir" itu musnah?

No comments:

Post a Comment