Dada ketat??

Selepas dua tiga hari mengunjungi klinik UTP, doktor bagi tahu dada saya ketat.

Ketat? Pelik dan berdebar.

Dia semacam x puas hati bila aku tarik nafas. Macam x tarik betul-betul.

"Dah tarik betul2 nih.." aku ngomel (dalam hati.)

Doktor bagi rawatan "melonggarkan" dada. Biasanya rawatan ini untuk pesakit asthma. Satu lagi pengalaman baru aku dapat hari ni. Aku ingat hari nih jer dapat rawatan ni. Rupa-rupanya ia berterusan selama 3 hari! Haih~

Bila aku fikir2 balik kat bilik sebab apa tiba-tiba dada aku dikatakan "ketat", baru aku sedar mungkin ni ada kaitan dengan apa yang kadang-kadang aku alami selama ni. Cepat penat.

Makan penat. Jalan Penat. Duduk saja pun penat. Nafas semput-semput. Macam orang tua. Haha

Tapi penat dalam "kurungan" nih lain macam skit. hari-ahari aku rasa lain macam dada nih.

Bila aku surf tenet cari sebab musabab kenapa benda nih berlaku, baru lah ku temui jawapannya.

Ia mungkin kesan daripada penggunaan ubat. Orang kata alahan pada ubat.

Alhan pada ubat nih banyak. Boleh jadi ruam pada kulit, pening, malah mati pun ada! Na'uzubillah. Dada rasa ketat pun antara kesan alahan pada ubat.

No wonderlah. Ubat yang aku makan pun boleh tahan "kuat"nya. Ubat antibiotik yang doktor bagi kali kedua memang "kaww". Pening kejap bila aku makan. Huhu..

Itu baru antibiotik. Ubat lain pun dapat gak. Ubat demam (3 pusingan), selsema (satu pusingan), asthma (dua pusingan), kahak (satu pusingan), batuk (dua pusingan) dan antibiotik sendiri (dua pusingan). Banyak kan~ Satu minggu dah berapa banyak ubat makan. Boleh kata setiap hari dapat ubat baru. Nasib2..

Tak apalah. Ini semua ujian. Dah hampir lima tahun x kena kuarantin. Kali nih Allah nak uji sekali lagi. Kena terimalah dengan hati terbuka.

Aku baru jer kena kuarantin. Tak kena penjara lagi. Macam manalah orang yanh kena tahana tanpa bicara tuh yer! Moga Allah terus bagi kekuatan kepada mereka dan keluarga.

Say NO to ISA!

No comments:

Post a Comment