Pengecut lebih teruk daripada hilang maruah

Saya baru sahaja selesai mengedit sebahagian report projek akhir tahun. Cadangnya nak dihantar kepada supervisor esok pagi untuk mendapat pengesahan. Report ini perlu disiap cepat sebab banyak lagi urusan lain yang nak diuruskan sebelum meninggalkan bumi kampus.

Sambil-sambil buat report tadi, saya teringat kepada seorang guru saya di sekolah menengah dulu. Namanya Dr Ros binti Zakaria. Menurut cikgu2 di sekolah, Dr Ros dah tidak mengajar lagi di sekolah tersebut. Dengarnya beliau bekerja di Kementerian Pelajaran sekarang. Tak pasti jawatan apa yang disandang.

Dr Ros tidak lama mengajar di sekolah saya. Sebab dia mula mengajar kami sewaktu kami di tingkatan 2. Rasa-rasanya beliau hanya mengajar selama 6 tahun di situ. Guru-guru lain hampir berbelas-belas tahun mengajar di situ. Namun begitu, kehadiran beliau di sekolah tersebut bagi saya bukan sekadar untuk mengajar, tetapi juga cuba membuat perubahan di sekolah.

Beliau sangat berdisiplin. Walaupun baru sahaja mengajar di situ, tetapi Dr Ros telah diberi peranan sebagai salah seorang guru penasihat Pemimpin Pelajar (pengawas). Bagaikan singa betina, beliau memimpin para pengawas dan pelajar supaya menjadi lebih berdisiplin. Beliau sangat tegas dengan pengurusan masa. Setiap pagi suaranya sahaja yang bertempik di sekitar sekolah mengarahkan pelajar-pelajar segera hadir ke perhimpunan.

Beliau jugalah yang memperkenalkan kad matrik di sekolah. Tak ingat pula apa alasannya untuk menggantikan tanda nama dengan kad matrik. Dr Ros juga memperkenalkan pilihan raya memilih pemimpin pelajar. Itulah satu-satunya pilihan raya yang pernah di adakan di sekolah. Selepas itu sudah tiada. Pemilihan pengawas kembali menjadi hak mutlak guru-guru.

Ketika mengajar, Dr Ros ibarat panglima perang. Mengajar dengan suara yang kuat sehingga boleh didengari ke kelas-kelas lain. Beliau begitu bersemangat mengajar subjek sejarah. Songkok saya pun pernah disepaknya (guna tangan).

Banyak lagi perubahan drastik yang cuba dilakukan oleh beliau. Tapi bukan semua perubahan itu mendapat sokongan guru2 lain dan pelajar. Rasanya lebih ramai yang membencinya berbanding menyukainya. Tapi Dr Ros langsung tidak hiraukan semua itu. Pernah saya terdengar ada orang mengejek pengawas sebagai "anak anjing". Tak pasti sebab apa sebegitu rupa pengawas diumpamakan. Selaku guru penasihat, Dr Ros membela, " kalau mereka umpamakan para pemimpin pelajar sebagai anak anjing, saya rela dipanggil ibu anjing!" Walaupun sampai tahap itu "sayangnya" kepada pengawas, tetapi sebilangan daripada pengawas juga tidak menyukai beliau. Ah, hal pengawas..biarkanlah..mungkin mereka ada alasan sendiri

Kata-kata beliau yang masih segar dalam ingatan saya ialah " hilang rasa berani adalah perkara paling buruk dalam kehidupan seseorang." Beliau menambah,"hilang maruah lebih baik daripada hilang rasa berani!". Saya terkejut dengan katanya pada waktu itu. Namun begitu, sekarang saya sudah memahami mengapa dia berhujah sedemikian rupa.

Dari sudut positif, mungkin beliau mahu menegaskan bahawa para pelajar perlu berani untuk buat perubahan. Berani untuk berdepan cabaran. Berani untuk menerima kutukan dan cemuhan. Bukan semua boleh menerima perubahan yang kita mahu bawa. Teruskan perubahan itu jika yakin kita di pihak yang benar. Dr Ros buktikan kata-katanya melalui tindakan-tindakannya selama beliau di sekolah.

Hari demi hari, kehidupan menjadi semakin mencabar. Kadar jenayah, rasuah, penipuan, pembunuhan makin meningkat. Persaingan untuk memiliki hidup yang selesa juga semakin tinggi dan payah. Bilangan orang yang cerdik semakin ramai. Namun sebilangan cerdik pandai itu menggunakan kelebihan yang ada untuk menindas orang lain. Ramai yang mahukan suasana sebegini diubah tetapi tidak berani untuk menggerakkan perubahan itu. Hanya mengeluh sendirian.

Hanya Islam mampu merubah suasana yang semakin rencam ini. Namun untuk meyakinkan orang ramai bahawa hanya Islam mampu memimpin perubahan agak sukar. Perlukan keberanian dan ketabahan yang tinggi untuk menyedarkan orang ramai supaya menerima Islam sebagai cabaran hidup ini. Cabarannya boleh sampai tahap maruah kita dijatuhkan di hadapan orang ramai. Jika tiada keberanian, bagaimana kita boleh mengatasinya?

Terima kasih Dr Ros atas pesanan berguna ini. Ia menjadi bekalan untuk saya meneruskan kehidupan ini sebelum menuai hasilNya disana kelak.


2 comments:

Nurul Nadiah said...

salam,
saya terjumpa blog ni semasa google nama dr ros
saya setuju. memang dr ros lantang bersuara
dan sedih bila ramai yang tak suka & menentang kelantangan suaranya

dr ros accident semalam
masih koma

anak bongsunya meninggal
sama-sama kita doakan dr cepat sedar dari koma

wassalam

Unknown said...

mohon share

Post a Comment