Konflik

  1. Dunia belajar hampir melabuhkan tirainya. Kenangan2 pahit dan indah menggamit - gamit di minda.
  2. Tirai dunia kerjaya pula hendak dibuka. Tapi nampak gayanya macam "payah" sedikit. Seolah-olah tirai yang menutupnya ini agak berat.
  3. Mencari kerjaya impian nyata mencabar. Sering berlaku konflik dalam diri. Sekejap rasa nak kerja ini, sekejap nak kerja itu, sekejap nak begitu, sekejap nak begini.
  4. Kadang-kadang rasa tak mahu proceed dengan dunia engineering. Tapi kadang-kadang rasa nak teruskan juga sebab rasa "sayang" untuk membazirkan ilmu-ilmu yang telah dipelajari selama 5 tahun di bumi Tronoh.
  5. Pengalaman 8 bulan berpraktikal membuktikan kerjaya sebagai engineer itu menarik, tapi kadang kala membosankan.
  6. Mengenali HPA ketika belajar di UTP juga menambahkan konflik mencari hala tuju kerjaya sebenar. Kadangkala rasa nak terus beniaga. Tapi bukan senang nak mula niaga. Modal, pelanggan, kedai, ilmu produk dll.. Pendek kata ambik masa juga tuh.. Risiko nak rugi pun tinggi.
  7. Krisis ekonomi juga menambahkan "perisa" konflik ini. Kegawatan ekonomi menyebabkan ramai syarikat kurang untuk mengambil pekerja baru. Suasana sebegini menyebabkan para graduan baru (termasuk lama) dalam dilema; sama ada mengutamakan kerja yang diminati atau mengutamakan kerja yang sampai di telinga dulu. Tunggu kerja yang diminati mungkin x akan dapat. Terus apply kerja yang sampai di telinga pula mungkin tidak menepati minat.
  8. Harapan ibu ayah nak melihat anaknya begitu dan begini kadang kala "bertentangan" dengan minat diri. Utamakan diri akan melukai hati mereka yang telah banyak berkorban. Utamkan mereka pula boleh menyebabkan diri yang derita.
  9. "Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan izin Allah"

No comments:

Post a Comment